Trafik Kazası Hasar Tazminatı Nedir?

07/03/2023

Trafik Kazası Hasar Tazminatı Nedir?

Aracınız ile geçirdiğiniz trafik kazasında aracınızda meydana gelen hasarın “onarım bedeline” hasar tazminatı denir. Bu tutar uygulamada sigortaların anlaşmalı eksperlerince veya anlaşmalı servislerince taraflı olarak belirlenmektedir.

Araçlarda oluşan hasarlar, maddi zararlara neden olur. Bu yüzden mağdur kişi, hasar tazminatı almaya hak kazanır.Trafik kazası hasar tazminatı için birçok şart vardır. Bu şartlardan ilki, kazada en az bir motorlu aracın bulunmasıdır. İkinci şart ise kazada yaralanma ve ölüm gibi durumlarından olmasıdır. Zarar, sadece fiziksel olarak düşünülmemelidir. Kişinin malına ve evine zarar verilmesi de hasara girer.

Trafik Kazası Hasar Tazminatı Nasıl Talep Edilir?

Tazminat Ödeme yükümlülüğü aracın sizin kusurlu olduğunuz veya tek taraflı yaptığınız kazalarda kendi Kaskonuz bulunup bulunmamasına veya size çarpıp kusurlu olan aracın Trafik Sigortasının olup olmamasına göre değişmektedir.

Eğer Kaskonuz var ise; gerek tek taraflı yaptığınız kazalarda meydana gelen hasarları, gerekse iki veya çok taraflı ancak sizin kusurlu olarak yaptığınız kazalarda meydana gelen hasarları ödeme yükümlülüğü Kasko şirketine aittir. (Kapsam dışında olan durumlar hariçtir: Alkollü araç kullanma ve ehliyetsiz araç kullanma gibi) iki veya daha çok taraflı kazalarda kazaya karışan başka bir aracın %100 kusurlu olması durumunda kusurlu olan aracın trafik sigortası hasar tazminatını ödemekle yükümlüdür.

Hasarın Karşılanması İçin Dava ve Başvuru Yolları Nelerdir?

Kaza sonrası aracında hasar meydana gelen araç malikinin elinde iki seçenek vardır. Bunlar; sigorta şirketine ve araç sahibine dava açılması ya da Sigorta Tahkim Komisyonu’na başvuruda bulunulmasıdır.

Dava konusunda bir hususa dikkat çekmek gerekir. 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu’nun 97.maddesinde 2016 yılında yapılan değişiklikle dava açmadan önce sigorta şirketine başvuru yapılması dava şartı haline getirilmiştir. Bu kapsamda dava açıldıktan sonra dava sürecinde böyle bir başvurunun yapılmadığı ortaya çıkarsa dava usulden reddedilecektir.

Bir diğer seçenek ise Sigorta Tahkim Komisyonu’na başvurudur. 2918 sayılı Kanunda yapılan değişikle trafik sigortasına ilişkin uyuşmazlıklarda öncelikle sigorta şirketine başvurmak ve eğer sigorta şirketi on beş gün içinde bir cevap vermez ya da başvuruyu reddeder yahut kısmi ödeme yaparsa bu halde Sigorta Tahkim Komisyonu’na başvurulabilir.

Hasar Tazminatı ve Değer Kaybı Taleplerinde Zamanaşımı

6098 sayılı Borçlar Kanununun 72. Maddesi uyarınca “Tazminat istemi, zarar görenin zararı ve tazminat yükümlüsünü öğrendiği tarihten başlayarak iki yılın ve her hâlde fiilin işlendiği tarihten başlayarak on yılın geçmesiyle zamanaşımına uğrar. Ancak, tazminat ceza kanunlarının daha uzun bir zamanaşımı öngördüğü cezayı gerektiren bir fiilden doğmuşsa, bu zamanaşımı uygulanır.”

Buna göre, araç değer kayıplarına ilişkin taleplerde zararın ve tazminat yükümlüsünün öğrenildiği tarihten itibaren 2 yıl kazanın meydana geldiği tarihten itibaren 10 yıl içerisinde zamanaşımına uğrar.